1/04/2016

Kohti hääkuntoa

Vuoden ensimmäinen viikko starttasi käyntiin ei niin energisissä merkeissä. Nimittäin paluu arkeen yli 10 asteen pakkasessa ei ole ollenkaan mun juttu! Vuosi vaihtui ja on jälleen aika lunastaa lupaukset. Mitään varsinaista uuden vuoden lupausta en tehnyt, mutta tavoitteena on kyllä olla elämänsä parhaassa kunnossa tärkeänä päivänämme. Ja sellainen periaate minulla on, että jos jotain teen tai päätän, niin teen sen sitten kunnolla!

Tänään alkoi siis kohti hääkuntoa projekti. Tämä ei muuta arkeamme kovinkaan paljon, mutta pyrimme katsomaan entistä tarkemmin mitä syömme ja liikkumaan enemmän. Minulla on ollut nyt vuoden käytössä ihana pikku tsemppaaja, nimittäin Polar Loop aktivisuusranneke. Toimintoina on mm. askelmittari ja kalorilaskuri. Yleinen tavoite on päivän aikana kertyneille askelille 10000, joka on noin 6-7km. Mielestäni tämä on hyvä määrä peruspäivälle, salipäivinä määrä saa olla reilusti enemmän. Ranneke tosiaan koukuttaa siihen, että päivittäinen tavoite täyttyisi. Lisäksi se muistuttaa "Time to move"-toiminteella, että on hyvä liikkua, jos on istunut yli tunnin paikoillaan.
Kuva
Miten siihen hyvään kuntoon ja kiinteään vartaloon sitten päästään? Vastaus on niinkin yksinketainen kuin oikea ruokavalio, liikunta ja riittävä yöuni. Tai yksinkertaiselta se ainakin kuulostaa, mutta vaatii paljon motivaatiota ja kovaa itsekuria. Onneksi häät ovat kyllä melkoinen motivaattori. Itselle kannattaa asettaa sellaiset tavoitteet, joihin pääsee töitä tekemällä. Yleensä pikadieetit ja kuntokuurit eivät ole se ratkaiseva tekijä, vaan pitkäjänteinen, pidempiaikainen harjoittelu oikean ruokavalion kanssa. Lisäksi pienet teot, kuten portaiden valitseminen hissin sijaan ovat aina askel lähemmäs tavoitetta. Kuten olen täällä kirjoittanutkin, minulla eikä oikeastaan sulhollakaan ole tavoitteena juurikaan pudottaa painoa vaan kiinteytyä. Hääpukuni tulee olemaan erittäin tyköistuva, joten se ei myöskään anna armoa. Sopiva määrä liikuntaa, veden juonti ja kevyt ruoka ovat varmasti hyvä myös iholle ja  vireystilalle.

Tässä tiivistetty ohjelma tammi-elokuulle. Tarkemmin ruokavaliosta ja treeneistä keväämmällä.

Treenit:
Tammi-huhtikuu: sali 3-4x/vko & peruslenkit koiran kanssa
Toukokuu-heinäkuu: sali 3-4x/vko & aamulenkit tyhjään vatsaan n.2-3x/vko

Ruokavalio:
Perus arkiruokaa: rasvatonta maitorahkaa, salaatit, keitot, kanaa, kalaa, vähärasvaista naudan jauhelihaa, vihannekset, kasvikset, hedelmät, siemenet, pähkinät jne. Ei eineksiä. Viikonloppuna iisimmin, ei niin tarkkaa ruuan kanssa.Juhlissa viinin sijaan skumppaa.

Heinäkuu: arkiruokaa ja kesällä tietysti syödään paljon salaatteja. Sokerit, suolat ja hiilarit minimiin.

Uni:
Noin 7-8h/yö
Viikonloppuna univelat kiinni. Tavoitteena nukkua niin paljon kuin pystyy :)
 
Kuva

Oma suosikkiroskaruokani on tj(tuplajuusto) ja cola. Onneksi niitä ei aiemminkaan ole kovin usein tullut syötyä ja tänä vuonna ne ovat aika lailla "pannassa". Löysin itselleni sopivan motivaattorikuvan.


Millaisia tavoitteita teillä on? Onko hääkuntoon projekti jo alkanut?

3 kommenttia:

  1. Projekti on alkanut! Juuri tässä lipitän vettä työpöydän äärellä ja syön pähkinöitä. Farkut kiristää ikävästi joulun jäljiltä. Tavoitepainoon ei ole kuin 6.4kg jäljellä, mutta lihasten kasvattaminen pt:n kanssa on jo alkanut. Mun pahikset on tietty suklaa, suklaa ja suklaa. Leipä oli ennen, mutta nyt oon onnistunut irrottautumaan siitä. Tavoitteena on siis pudottaa nuo vajaat seitsemän kiloa ja saada lihasta tilalle. :) Kyykyt, täältä tullaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on enemmän nuo suolaiset herkut niitä, joista pitää nyt pysyä erossa, mutta näin joulun alla tuli kyllä suklaatakin jonkin verran syötyä :D. Parasta on vaan jättää ne kauppaan.

      Ihanat kyykyt, tosiaankin :). PT on kyllä niin hyvä motivoija. Kun treenit on sovittu, ei niistä voi luistaa ja tulee tehtyä liikkeetkin oikein.

      Tsemppiä projektiin. Olen varma, että onnistut siinä!

      Poista
    2. Me molemmat onnistutaan! Ihan varmasti!

      Poista

Kaunis kiitos kun ilahdutit minua kommentillasi :)