8/24/2015

Ruokavaliosta

Ruokavaliomme koostuu pääsääntöisesti 80-20 "dieetin" mukaisesti. Itse en niinkään kutsu tätä dieetiksi, vaan elämäntavaksi. Mielestäni tämä on helppo ja toimiva ruokaperiaate, jossa ihmisen ihannepaino pysyy samana. Käytännössä tällä tarkoitetaan sitä, että 80% ruuasta/aterioista on terveellisiä vaihtoehtoja ja 20% omien mieltymysten mukaista, ei niin terveellistä ruokaa. Arkisin syömme todella terveellisesti ja viikonloppuisin voimme sitten hieman "löysäillä". Teemme paljon kotiruokaa, ja pidän etenkin siitä ajatuksesta, että tiedän mitä syön. Katson myös pakkauksista (leikkele tms.) lähes aina lisäaineet, eli E-koodit. Pääsääntöisesti välttelemme sellaisten tuotteiden ostamista, joissa lisäaineena on E621, eli natriumglutamaatti. Emme myöskään omista mikroa, joka on myös yksi hyvä syy jättää valmisruoat kauppaan. Toki joskus Dr. Oetkerin uunissa valmistettava pakastepizza on paras vaihtoehto, kun ollaan oltu viihteellä isolla V:llä.

Arvostamme hyvää ruokaa, jota myös arkiruokamme on. Joskus tietysti ruuasta ei tulekaan niin maukasta, kuin olimme suunnitelleet. Sitten vaan päätetään, meneekö se resepti roskakoriin vai annetaanko sille vielä joskus uusi mahdollisuus:D. Rasva ja suola eivät tee ruuasta hyvää, päinvastoin. Sen sijaan käytämme paljon mausteita ja yrttejä sekä myös jonkin verran siemeniä ja pähkinöitä. Mielestäni on hienoa, että noudatamme samaa ruokapolitiikkaa mieheni kanssa. Olisi vaikeaa olla yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jonka ruokavalio koostuu lähes kokonaan juuri noista einesruoista. Toisaalta taas liian kurinalainen ja kalorien/annoskoon mittaamiset ei myöskään ole mun juttuni. Oikeastaan järki kyllä kertoo, mikä on terveellistä ja mikä ei ja on hyvä muistaa kohtuus kaikessa.

Kuvassa metsän aarteita :)


Aamupala

Kotona juon kupin kahvia ja töissä syön yleensä aamuisin Ehrmannin rahkajogurtin (/puolikkaan jogurtin) jonkin hedelmän kera. Viime aikoina olen pilkkonut sekaan kiivin, joka tuo hieman makua aamupalaani. En ole aamuisin kovin nälkäinen, joten en välttämättä muista syödä ennen lounasta. Yritän kuitenkin tsempata, ja pitää ateriarytmin suhteellisen säännöllisenä. Työpäivän aikana juon paljon vettä, mutta kahvia en yleensä töissä enää aamun jälkeen juo.


Viikonloppusin tai iltaisin kun on enemmän aikaa, teen meille "jäätelöä". Tämän idean sain eräältä morsiamelta Facebookiin "Hääkuntoon 2016"- ryhmässä. Vaikka usein erilaisia smoothietita teenkin, ei tällaista kiinteää koostumusta ole itse tullut kokeiltua ennen tätä kesää. Pyöräytän blenderissä satsin pakastemarjoja muutaman hedelmän kera. Esimerkiksi tässä kuvassa on n.2dl mustikoita, 1 sitruuna ja 2 kiiviä. Kannattaa kokeilla, ei ole sokereita tai muita peikkoja mukana :D


Mökillä aamupala koostuu rasvattomasta jogurtista ja tuoreista marjoista :).


Lounas/ Päivällinen/ Illallinen

Käytännössä helpoin ja nopein ruoka, jonka töihin voi valmistaa on salaatti. Täytteet vaihtelevat usein lohen, tonnikalan ja kanan välillä. Tykkään myös vaihdella kasviksia, jotta en pääse kyllästymään. Salaatteja syönkin siis töissä melko usein. Paheena salaateissa on salaattijuustot, yleensä valitsen fetan tai mozzarellan. Salaatin lisäksi teemme paljon keittoja, jauheliha-/kanapastaa, kanaa ja paistosta, munakasta jne.

Näissä kuvissa tosin ravintola-annoksia:

Kiilan lohisalaatti
Suosittelen, aina hyvää :)


Jyväskylässä lounaalla, mutta en valitettavasti muista mikä ravintola oli kyseessä


Cafe Carusel
Itse valitut täytteet, ihanan iso ja maukaus salaatti


Työpaikalle tehty annos (kaikki näytti samalta, niin laitoin vain yhden kuvan :D):

Lohisalaatti on aina varma valinta. Hieman tietysti tonnikalaa ja kanaa työläämpi, koska paistamiseen menee aikaa.


Mökillä katiskasta saatu muutama ahevn, jotka on savustettu perunoiden kera. Oijoi, ihanaa :)



Blenderissä sekoittuu "jäätelöä" useimmiten erilaiset smoothiet, joissa yleensä marjoja tai hedelmiä. Nesteeksi lisään tilkan rasvatonta maitoa. Vielä en ole kokeillut terveellisempiä kasvis vaihtoehtoja, kuten pinaatin, kurkun, lehtikaalin tms. sekoitusta. Tosin ehkä niitäkin voisi kokeilla tässä syksyn aikana.



Häät mielessä

Periaatteessa en siis vielä tee mitään muuta, kuin jatkan samaan malliin. Ruokavalion lisäksi minulle tärkeää on kuntosaliharjoittelu, kuten olenkin jo aiemmin maininnut. Ensivuoden loppukeväällä aion ottaa loppukirin kohti hääkuntoa. Vedän alkuun Saran puhdistuskuurin (kts. aiempi postaus), jotta turvotus lähtisi. Käyn aamulenkillä, vähennän hiilareita ja ainakin kuukaudeksi ennen häitä jätän pois kaiken sokerin ja alkoholin. Tietysti näissäkin voi hieman joustaa, mutta tärkeimpänä tavoitteena on kiinteytyä ja olla ns. kireässä kunnossa.

Muutaman hääpainajaisen olen jo nähnyt, jossa mekko ei mahdukaan päälle. Hieman jännittääkin se, onko tilattu sopivan kokoinen. Ei sen kyllä liian pieni pitäisi ainakaan olla ja otettiinhan ne mitat tarkasti. Noh, ensi vuoden puolella sitä pääsee sitten sovittelemaan ja alkukesästä tehdään vasta mahdollisest korjaukset/pienenykset. Sen jälkeen pitäisi sitten pysyä samankokoisena.


Painosta en ota stressiä, vaan tavoitteenani on siis kiinteytyä. Luulen, että sitä lähtee kuitenkin jonkin verran ja salainen haave on päästä 50 kiloon. Tänä kesänä paino oli alhaimmillaan noin 53kg, johon olin jo tyytyväinen.



Millaisia ruokavalioita teillä on ja aiotteko kokeilla joitakin diettejä ennen häitänne/muita juhlia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaunis kiitos kun ilahdutit minua kommentillasi :)