5/22/2015

Hääbudjetista

Moikka,

Joku onkin saattanut käydä kurkkaamassa mikä on budjetti häillemme tuolta yläsivun välilehdeltä. Tällä hetkellä budjetti on reilu 14 000e ja toivottavasti se ei siitä enää kovasti nouse. Summa kuulostaa äkkiseltään melko suurelta ja onhan se! Vielä ottaen huomioon ettei se sisällä sormuksia (ne onneksi jo hankittu ja maksettu) eikä häämatkaa. Itse kuitenkin ollaan suunnitelmat tehty, päätetty ja hyväksytty. Kokonaisbudjetti onkin aikalailla sitä mitä ajateltiinkin. Uskoisin, että loppusumma saattaa heitää enintään 1500e. Monia varmaan kiinnostaa mistä tämä summa koostuu. Budjetti- välilehdeltä näette oikeastaan kaiken muun, paitsi Kulosaaren Casinolle menevän (arvio) osuuden 8000e.

Tarkemmin siis Casinon hinnoista. Häävieraita meille tulee noin 80 henkilöä. Kulosaaren Casinolla ehtona on se, että tilavuokraa Merisalille ei tarvitse maksaa, kun tämä määrä täyttyy. Jos vieraiden määrä jää alle, on tilavuokra 650e. Jos vieraita pääsisikin paikalle esim. 78 hlö, ei tätä tilavuokraa tarvitse maksaa vaan maksaisimme näiden kahden puuttuvan henkilön ruokailun. Mutta jos vierasmäärä jää reilusti alle 80 (esim.vähemmän kuin 75(pitää selvittää tarkka määrä jos kutsuvieraista moni peruu tulonsa)), tulee tilavuokra maksaa. Ymmärrän toki Casinon menettelytapaa, koska pienistä häistä saa vähemmän tuottoa kuin isoista, ja haluavat tällä tilavuokralla kattaa ns."menetetyn" osuuden.

Ravintolahäissä on etuna se, että kaikki tulee suoraan paikan päältä. Ei tarvitse etsiä pitopalvelua, maksaa tilavuokraa tai lähteä hakemaan juomia Virosta. Toisaalta tuo juomapuoli tuleekin erittäin kalliiksi ravintolahinnoin. Meille ravintolahäät oli kuitenkin hyvä ratkaisu, sillä emme halua juottaa vieraita änkyräkänniin "ilmaisen viinan bileillä" (vaikka jokainen sen juoman itse kurkkuun kaataakin). En tarkoita sitä, että vieraat näin tekisivät, mutta ehkä se alentaa kynnystä ottaa muutama liikaa. Jos meillä olisi hääpaikkana tila, johon olisi voinut tuoda omat juomat, olisimme kuitenkin sopineet pitopalvelun kanssa että tarjoilija tarjoilee juomat vieraille ja ostaneet vain ns. sopivan määrän juomia. Mikä sitten on sopiva määrä on vaikea kysymys. Sekin olisi tylsää jos juomat loppuvat kesken juhlien. Meillä ratkaisuna tähän on se, että bändin alkaessa soittamaan avataan juhlatilassamme baari, josta kukin vieras voi halutessaan ostaa lisää juotavaa. Rajaamme tämän kuitenkin mietoihin alkoholeihin, eikä esim. viinaa voi tästä baarista ostaa.

Tässä kooste mistä tuo kokonaissumma koostuu. Summat laskettu vuoden 2015 tietojen mukaisesti (ja toivottavasti eivät tästä enää kallistu ensi vuodelle!).

Ruoka

Ruoka 80e x 50 hlö= 4000e
Pääruoka määrää koko menun hinnan. Keskimäärin ruuan hinta/vieras on n.50e. Lasten menu taisi olla -50%, mutta meille tulee vain aikuisia. Tämä hinta sisältää siis kaiken (alkupalat, kakku, kahvi) muun paitsi alkoholijuomat ja mahdollisen yöruuan.

(yöruoka 9,5 x 80= 760e)


Juoma 

Alkujuoma n.6 lasia/pullo (58e)
80hlö/6= n.13 pulloa x 58e= 754e

Ruokailun yhteydessä kaikille tulisi n. 2 lasia (n.16cl)/ vieras
Yhdestä viinipullosta tulee n. 4 lasia/ pullo (n.50e)
80hlö/2= 40 pulloa x 50e= 2000e

Avec n.7e/lasi x 80hlö= 560e

Drinkkiliput n.7e x 100 =700e
Ruokailun jälkeen kukin vieras voi halutessaan itse ostaa juomansa. Ollemme kuitenkin ajatelleet, että olisi kivata tarjota vieraille vielä yhdet "rohkaisu" juomat, jotta kunnon bileet saadaan käyntiin ;)


Koko summa yhteensä n.8000e

Lisäksi jos/kun otamme tuon yöruoan, nousee hinnaksi n.8700e
Toisena vaihtoehtona on se, että jätämme drinkkiliput ostamatta yöruuan sijaan tai ostamme niitä vähemmän. Tätä pitää vielä miettiä.

Tästä summasta olemme maksaneet varausmaksun 1000e (jee :D, jotain jo maksettu), joka vähennetään laskun kokonaissumasta. Juttelimme henkilökunnan kanssa kun kävimme tutustumassa Casinolle. Ravintola saattaa jossain vaiheessa siirtyä 10000e kiinteään laskutukseen Merisalin osalta, eli siihen nähden siis vielä päästiin edullisemmin :D

Kuva

Eniten budjetista menee siis ravintolan kustannuksiin. Kun lisätään tähän bändi ja valokuvaaja, niin ollaankin jo reilusti yli 10000e budjetissa. Luulen, että nykyään nuo hääbudjetit pk-seudulla pyörii keskimäärin n.10000e-20000e välillä. Jos pitää kohtuullisen suuret häät Etelä-Suomessa on lähes mahdotonta päästä alle tuon summan. Onneksi olimme realistisia budjetin ja säästötavoitteiden suhteen ja pidämme häät reilu 2v. kihlautumisesta. Maksamme häämme kokonaan itse ja emme halua ottaa lainaa häitä varten. Koska budjetti on sen verran suuri elämän muiden kulujen rinnalla, emme vielä ole täysin varmoja mihin häämatkallamme suuntaamme. Siitä tarkemmin syksyllä kun tiedämme paljonko saamme säästettyä rahaa yli budjetin.

Meillä on ajattelutapana se, että mennään kerran elämässä naimisiin ja halutaan panostaan siihen. Oma mottoni on se, että "jos teet jotain, niin tee se kunnolla (tai älä tee ollenkaan)". Haluan olla ihminen, joka pitää lupauksista kiinni ja hoitaa asiat loppuun asti. Häät on ainakin itselleni sellainen projekti, jonka suunnitteluun haluan käyttää aikaa ja vaivaa. En halua jälkikäteen harmitella esim. pihistelystä. Toki emme myöskään halua tuhlata rahaa turhuuksiin, siksi budjetti auttaa hahmottamaan asioita. Haluamme ajatella hääpäivän kauniina muistona, johon kannattaa "sijoittaa" ei niinkään kustannuksena.


Tärkeintä meille on juhlia rakkauden juhlaa sukulaisten ja ystävien kesken ja jakaa ilon päivä tärkeiden ihmisten kanssa. Häissä kaksi sukua yhdistyy ja näin on myös kiva saattaa heidät yhteen. Toivomme, että häistämme tulee rennot ja hauskat bileet, jossa syödään maukausta ruokaa, nautitaan juomasta ja tanssitaan koko illan loistavan bändin soittaessa taustalla.



"We don't remember days, we remember moments"

-Cesare Pavese


Millaisia budjetteja teille on tulossa (budjetti/vierasmäärä/paikkakunta)?
Jos pitää valita toinen, kumpi on parempi: drinkkiliput vai yöruoka?


2 kommenttia:

  1. Peukku ravintolahäille ja sille ettei viina virtaa loputtomasti! :) Meidän budjetti 50-60 henkilölle asettuu varmaan 8000-10000 välille, toivottavasti ei paljoa tuosta 10 yli. Suurin osa kuluista menee meilläkin ravintolaan, oon laskenut vähän sen mukaan että ruokiin ja juomiin menisi noin 100/hlö.

    Mihin kellonaikaan teidän häät alkaa? Jos ne alkaa kovin myöhään, niin ilta/yöruokaa ei ehkä tarvita, mutta taas mitä aiemmin niin sitä varmemmin ihmisille tulee nälkä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jees, se oli kyllä oikea valinta meille :). Teidän määrällä pystyy varmaan pitämään budjetin siinä 10000e luokassa, ellei sitten kauheesti innostu ostelee "ylimääräisiä"/kalliita juttuja :D

      Meillä on vihkiminen klo 14. Häät alkaa varmaan valokuvauksen jälkeen noin klo 14.30-15.00 aikoihin. Tehdään ehkä kompromissi, et ostetaan vähän drinkkilippuja ja sitten tulisi se yöruoka. Yöruokaa ei myöskään välttämättä tarvii järkkää kaikille, koska jos esim. vanhemmat ihmiset haluaa lähteä jo aiemmin kotiin. Mutta tätä pitää miettiä lähempänä.

      Poista

Kaunis kiitos kun ilahdutit minua kommentillasi :)